
Bluffakturor i semestertider – högsäsong för bedragare

Noah Mannberg
Teknikansvarig
Sommaren är efterlängtad för många – men tyvärr också en favoritperiod för bedragare. Med lägre bemanning, vikarier och avvikande rutiner blir det lättare för falska fakturor att slinka igenom.
Och det vet de som vill lura dig.
Enligt Småföretagarnas Riksförbund ökar antalet bedrägerier mot företagare under sommaren, då bedragare utnyttjar att sommarvikarier ofta har sämre koll på rutiner och säkerhet. Handelsbanken påpekar också att bedragare är mer aktiva under semestertider och att bedrägerier ofta initieras via falska eller hackade mejlkonton.
Så ser en typisk bluffaktura ut
Bluffakturor kan vara svåra att skilja från riktiga. De ser ofta helt legitima ut och innehåller korrekta kontaktuppgifter, logotyper och fakturaspråk. Några vanliga kännetecken:
- Fakturan gäller något du aldrig beställt.
- Den har kort betalningstid och en brådskande ton.
- Avsändaren liknar ett företag du haft kontakt med – men är inte samma.
När de ordinarie beslutsfattarna är på semester är det lätt att betalningar godkänns utan de vanliga kontrollerna.
Så minskar du risken i semestertider
För att skydda dig mot bluffakturor under sommaren kan det räcka med några enkla åtgärder:
- Ha tydliga rutiner för fakturahantering – även under semestern.
Vem får godkänna fakturor när ansvarig är borta? - Låt inga fakturor gå till betalning utan att någon faktiskt granskat dem.
Låter självklart – men misstag sker lätt när det är färre personer på plats. - Var extra vaksam på nya leverantörer.
Ibland räcker det med en enkel sökning eller ett snabbt samtal för att upptäcka en bluff.
Hur VIDD hjälper dig hålla koll – även när du är ledig
Utöver interna rutiner kan ett systemstöd som VIDD bidra till ett extra lager av trygghet – särskilt under perioder med lägre bemanning. VIDD granskar automatiskt fakturor och betalningar i realtid och flaggar för avvikelser som annars lätt passerar obemärkt.
Du kan också sätta upp särskilda attestregler under sommaren, till exempel:
- Att betalningar över ett visst belopp kräver dubbel godkännande
- Att nya leverantörer måste verifieras med BankID
- Att vissa betalningar pausas tills ansvarig person är tillbaka
Allt sker i bakgrunden – utan att störa det dagliga arbetet.
Att agera i tid sparar både pengar och huvudvärk
En felaktig utbetalning kan vara svår att få tillbaka – särskilt om den inte upptäcks direkt. Och det är ofta först efteråt man inser hur enkelt det hade varit att förebygga.
Så innan du loggar ut för semester – se till att du har ett skydd på plats.
Vill du veta hur VIDD kan hjälpa dig? Hör av dig – vi visar gärna hur du kommer igång, snabbt och smidigt.
Vänliga hälsningar,
Noah Mannberg
Teknikansvarig, VIDD